Přejít k obsahu


The Future of Teaching to Opera Singers: Strategies to Follow or Non to Follow

Citace:
ŠTROBLOVÁ, K. The Future of Teaching to Opera Singers: Strategies to Follow or Non to Follow. In Conference Proceedings. The Future of Education. 8th Edition. Padova: Libreria Universitaria, 2018. s. 485-490. ISBN: 978-88-335-9020-2 , ISSN: 2384-9509
Druh: STAŤ VE SBORNÍKU
Jazyk publikace: eng
Anglický název: The Future of Teaching to Opera Singers: Strategies to Follow or Non to Follow
Rok vydání: 2018
Místo konání: Florence, Italy
Název zdroje: Libreria Universitaria
Autoři: Mgr. Kateřina Štroblová Ph.D. ,
Abstrakt CZ: Příspěvek konference byl zaměřen na možnosti přípravy operních zpěváků na samostatný překlad neznámého lyrického textu. Na základě podrobné analýzy hudebních textů a jazykových i nejazykových aspektů ovlivňujících výuku byl vybrán modelový text v italském jazyce a byly představeny strategie použité k přípravě studentů na jeho samostatný překlad. Z analýzy provedených překladů vyplynuly závěry uplatnitelné pro obecnou přípravu operních zpěváků, nejen v italském, ale například i v německém jazyce.
Abstrakt EN: The needs of opera singers studying Italian or German as a foreign language differ completely from those of other kinds of students? studying these languages for other purposes and must indeed include translation. The aim of this paper is to provide an overview of the research which has already been conducted ? based on the teaching model applied in the contemporary musical education institutions in the Czech Republic ? with the aim of finding out the best teaching strategies to follow and avoiding the strategies not to follow. The research includes the analysis of linguistic and extralinguistic aspects that influence the teaching process, the analysis of didactic materials, and tools used in teaching translation, as well as the analysis of specific translations of scores and musical texts; including samples of Italian texts. In accordance with the hypothesis, modern teaching materials and communicative methods are found to be often unsuitable for such specific educational needs, and, as pointed out in the research, only a limited number of other types of materials is available. Specific strategies and also further research into musical text translation are needed. The results of the research are significant especially for teachers of Italian and German as a foreign language working with opera singers.
Klíčová slova

Zpět

Patička