Přejít k obsahu


Faciliter la compréhension écrite des textes en français de spécialité en s´appuyant sur les éléments de l´analyse textuelle

Citace:
HOROVÁ, H. Faciliter la compréhension écrite des textes en français de spécialité en s´appuyant sur les éléments de l´analyse textuelle. In Enseigner la langue et la culture francaises: construire des ponts socio-humanistes. Atény: Université nationale et capodistrienne d´Athenes, 2018. s. 378-387. ISBN: 978-960-466-199-2
Druh: STAŤ VE SBORNÍKU
Jazyk publikace: fre
Anglický název: Facilitate reading comprehension specialized French texts of relying on elements of the textual analysis
Rok vydání: 2018
Místo konání: Atény, Ministerstvo školství
Název zdroje: Université nationale et capodistrienne d´Athenes
Autoři: PhDr. Mgr. Helena Horová Ph.D.
Abstrakt CZ: Příspěvek si klade za cíl na základě analýzy textů korpusu FRODJA určit jevy z textové lingvistiky, jejichž znalost by vysokoškolským studentům odborného francouzského jazyka usnadnila čtení s porozuměním. Text je rozdělen na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část na základě provedené textové analýzy zpřehledňuje a vysvětluje jednotlivé jevy textové lingvistiky. Praktická část přináší návod, jak teoretické poznatky aplikovat při výuce - obsahuje několik didaktických aktivit, které jsou připravené pro práci v hodině. Tematicky postihuje korpus FRODJA texty z oblasti společenskovědní.
Abstrakt EN: The main purpose of our communication is to present possible ways to facilitate the reading comprehension of specialized French texts in the humanities in the course of French for the Czech public university. It is assumed that the identification and systematic familiarizing students with relevant topics in the field of text linguistics could help these students to more effective understanding.Follows previous publications of the author and taking into account the limits of the length of this communication, the purpose of the analysis of texts will be focused mainly on the following topics: lexical cohesion, anaphora / cataphores based on relations coréférentielles, anaphora / cataphores based on non-referential relationships and lexical substitution. The presence of these elements will be justified by the examples found in the texts analyzed. The listed topics will also be part of a theoretical presentation based on Czech and French literature in the field of text linguistics. The deuxim?me part of the communication can be considered as the practical part because it will be dedicated to didactization subjects listed in the analysis of corpus texts. Practical learning activities will be proposed at the end of our communication. The objective thing is to create exercises by which learners get used to identify the text elements of a more independently and gain a better orientation in the text in order to understand it.
Klíčová slova

Zpět

Patička